Stichting Gewoon Leven

De opgave om Loes los te laten

6 juni 2024. – Eerste kennismaking

Lise, de steunkringsupporter, is bij ons op bezoek voor eerste keer op deze mooie donderdag. We zitten heerlijk buiten en rustig vertel van alles over Loes. Lise bekijkt de woonplek van Loes in onze tuin en maakt kennis met Loes en ook met Kees, haar vader en met Denise de begeleidster van Loes op dat moment. Ik vertel Lise hoe we tot hier gekomen zijn en waarom Loes in haar eigen ‘Loezenhuis’ woont met 24 uurs zorg om haar heen. Lise luistert goed en stelt goede vragen. Volgens mij een hele goede match.

Waarom hebben wij besloten hier aan deel te nemen
We kennen Juultje, de initiatiefneemster van Stichting Gewoon Leven al geruime tijd. Ik heb Juultje gevolgd in haar proces om te komen tot deze stichting en ben heel erg enthousiast geworden over waar deze stichting voor staat! Loes woont dus thuis in het ‘Loezenhuis’ in de tuin. Daar wordt ze begeleidt door een heel team betrokken mensen. Dit hebben we georganiseerd voor haar na hele nare ervaringen in de zorg bij een instelling. Onze grote zorg is (Loes heeft geen broer of zussen) wie de zorg overneemt en het regelwerk etc. als wij niet meer kunnen of er niet meer zijn. We lopen nu tegen de 70 aan en we zouden heel graag op een gegeven moment de zorg overdragen. Maar hoe dan en aan wie. Aan het team zelf? Dat is niet handig – wie is dan verantwoordelijk en er zijn natuurlijk altijd wisselingen. En als er iets dringends aan de hand is, wie neemt dan de leiding daarover? Wie ondersteunt het team? Als er behoefte is aan orthopedagoog, arts, etc, wie organiseert dit dan als wij dit niet meer kunnen?
Wie is goed op de hoogte van de situatie? Het moet iemand zijn die soort “helicopterview” heeft.
Zoveel vragen zijn er te beantwoorden
Nu Lise betrokken is, is voor ons de vraag hoe we Loes wat meer “los kunnen laten” en voor Lise te kijken wie is Loes, hoe zorgen we er met elkaar voor dat Loes een gewoon goed leven kan leiden en dat ze “gezien en gehoord” blijft. Hoe kan zij ons daarin ondersteunen en al wat zaken overnemen. Hoe borg je dat voor de toekomst.
Met insteek van Stichting Gewoon Leven en met een goede Steunkringsupporter zou dat voor ons echt “een geschenk uit de hemel zijn”, als wij in alle vertrouwen dat over zouden kunnen laten.
12 juli is er een halfjaarlijkse teambijeenkomst met bijna alle teamleden rondom Loes heen en we hebben Lise gevraagd daarbij aanwezig te zijn. Een fijne goede stap om verder kennis te maken. En met elkaar het hele proces in te gaan.
Wordt vervolgd.

Stichting Gewoon Leven